نقش ارتقاء آگاهی و دانش و تهیه رزومه خوب در کاریابی مهارت های کابردی و ضروری یک مهندس عمران

نقش ارتقاء آگاهی و دانش و تهیه رزومه خوب در کاریابی

عدم آشنایی دانشجویان و مهندسان جوان با مهارت های کاربردی و ضروری رشته عمران جهت کسب موقعیت های شغلی مناسب و موفقیت های حرفه ای از موارد تأسف بار ناشی از ضعف سیستم آموزش عالی هست که همواره تبعات آن مخصوصاً در سال های اولیه فارغ التحصیلی مانند تهیه یک رزومه خوب و چگونگی ارتقاء آگاهی و دانش دامن گیر آنها می باشد.

در ادامه قصد داریم تا مهندسان جوان عمران بیاموزیم که با کسب با مهارت های کاربردی و ضروری رشته عمران در چگونگی بالابردن و ارتقاء آگاهی و دانش خود و تهیه و نوشن یک رزومه خوب در کاریابی موفق باشند.

ارتقاء آگاهی و دانش

برگرفته از کتاب مهارت های ضروری اشتغال در مهندسی عمران اثر عبدالله چراغ

تلخیص، بازنویسی و ویرایش: علی آتشکار دانشجوی

لذا با توجه به ضرورت ارتقای آگاهی جهت بهبود وضعیت و افزایش بینش کافی در این زمینه مهارت های مورد نیاز یک مهندس عمران شامل مواردی چون سطح علمی مناسب، توانایی مدیریت پروژه، قدرت ذهنی بالا، بیان رسا و شیوا، تسلط به زبان انگلیسی، تسلط به فهرست بها و … به عنوان بخشی از ویژگی ها و مهارت های ضروری مورد بررسی قرار گرفته است.

پروژه های عمرانی یکی از مخاطره آمیز ترین صنایع در سطح دنیا و به ویژه در کشور ما به شمار می رود.

وقوع حوادث متعدد در این حوزه موید عدم توجه به مباحث ایمنی، مقابله با عناصر خطرزا و تهدیدات موجود بوده که هر ساله موجب بروز خسارات فراوان مالی و جانی می گردد.

متاسفانه به دلیل عدم آموزش صحیح و فقدان سیستم آموزشی مدون جهت انتقال تجربیات، به نظر می رسد نحوه تعامل و رفتار برخی مهندسان جوان در پروژه های عمرانی از کیفیت مطلوبی برخوردار نمی باشد.

عدم آگاهی و دانش کافی و بروز اشتباهات به ظاهر ساده گاهی موجب اثرات منفی بسیار زیان باری در روابط کاری می گردد.

لذا با توجه به عدم آموزش این مطلب در دانشگاه و فقدان منابع مکتوب در این زمینه سعی شده تا به برخی از مسائل مبتلابه در کارگاه ها که بعضاً موجب بروز ناهنجای های زیادی شده اشاره گردد.

از این رو مطالبی شامل پوشش مناسب، آداب معاشرت، وقت شناسی، کار گروهی، خلاقیت، اصطلاحات کارگاهی و … با هدف ارائه تجربیات و نکات ضروری به صورت ویژه برای مهندسین عمران، معماری و … قابل استفاده است.

در صورتی که آقازاده هستید یا بند (پ) دارید که جای نگرانی از مسائل کاری و اشتغال آینده نخواهید داشت. لیکن در غیر اینصورت حتماً با افزایش مهارت های تخصصی، خود را برای رقابت جهت کسب شغل مناسب آماده ساخته و از روش های مختلف شامل مواردی مثل خلاقیت و نوآوری، راهنمایی از اساتید دوران تحصیل و … اقدام نمایید.

نقش یک رزومه خوب از مهارت های یک مهندس عمران

تهیه رزومه مناسب نخستین گام در یافتن شغل مورد نظر و یکی از مهارت های مورد نیاز مهندس عمران است.

رزومه هویت حرفه ای شما را با نمایش سطح تحصیلات، مهارت ها، دستاورد ها و تجارب کاری به مصاحبه کننده منتقل می کند.

لذا باید به بهترین شکل تنظیم شده تا دارای تأثیر اولیه مناسبی در معرفی شما باشد.

رزومه کاری باید در عین اختصار شامل تمام مهارت های برجسته باشد تا فرد مطالعه کننده از مشخصات فردی، سوابق تحصیلی، پیشینه شغلی و مهارت های شما مطلع گردد.

ترتیب نگارش نیز باید از آخرین مدرک یا شرایط شغلی به قدیمی ترین آنها تنظیم گردد.

متن رزومه نیز شامل مواردی اعم از اطلاعات شخصی (شامل عکس پرسنلی، نام و نام خانوادگی، شماره تماس و …)، مدارک تحصیلی (شامل نام مدرک، رشته تحصیلی، نام دانشگاه و …)، سوابق تحصیلی و علمی و مهارت ها می باشد.

ارسال رزومه برای شرکت های متقاضی یکی از روش های مؤثر جهت یافتن شغل مناسب است که بالطبع با توجه به اعلام اولیه برخی از آنها در مصاحبه هایی حضور یابید.

رعایت اصول و قواعدی به ظاهر ساده و بدیهی ولی در عمل بسیار کارآمد و ضروری، موجب تمایز شما از سایرین و افزایش احتمال موفقیت در مصاحبه شغلی خواهد بود.

رعایت آداب معاشرت، نکات روانشناسی، بایدها و نبایدها و به طور کلی دانستن آنکه چه کارهایی را باید انجام دهید و چه کارهایی را نباید انجام دهید و تکرار و تمرین آنها قطعاً شانس شما در کسب موقعیت شغلی را ارتقاء می بخشد.

برگرفته از کتاب مهارت های ضروری اشتغال در مهندسی عمران اثر عبدالله چراغ

تلخیص، بازنویسی و ویرایش: علی آتشکار دانشجوی

دانلود و خرید نسخه کامل این کتاب

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *