فرصتهای شغلی در رشته مهندسی عمران

فرصتهای شغلی در رشته مهندسی عمران

فرصت های شغلی در رشته مهندسی عمران و تنوع زیاد مشاغل یکی از مزایای رشته مهندسی عمران است، به طوری که از امکان استخدام در وزارتخانه‌ها و نهاد‌های دولتی و اشتغال در شرکت های پیمانکاری و پروژه های اجرایی شامل ساختمان،  پل، نظارت بر عملیات اجرایی و … از جمله مشاغل انتخابی یک مهندس عمران شناخته می‌شود.

به طور کلی می‌خواهیم بگوییم که فرصت های شغلی رشته مهندسی عمران در شرکت‌های پیمانکاری، شرکت‌های مشاور، شرکت‌های دولتی، امور علمی و تحقیقاتی و کارشناسی رسمی دادگستری بحث می‌شود.

برگرفته از کتاب مهارت های ضروری اشتغال در مهندسی عمران اثر عبدالله چراغی

تلخیص، بازنویسی و ویرایش: علی آتشکار دانشجوی

فرصت های شغلی رشته مهندسی عمران در شرکت‌های پیمانکاری

پیمانکاری و امور اجرایی شامل کلیه فعالیت‌های مربوط به ساخت و اجرای انواع ابنیه فنی در بخش دولتی و خصوصی است.

مثلاً در مورد یک ساختمان، امور اجرایی شامل تخریب بافت فرسوده موجود، گودبرداری، اجرای فونداسیون، اسکلت، دیوار چینی و نازک کاری می‌باشد.

مهندس عمران می‌تواند در شرکت‌های پیمانکاری، در دو بخش دفتر مرکزی و اجرای پروژه‌ها به فعالیت بپردازند.

پرسنل دفتر مرکزی شامل سرپرست و تعدادی کارشناس دفتر فنی است.

در کارگاه نیز با توجه به وسعت و اهمیت هر پروژه تعدادی مهندس مسلط به امور اجرایی شامل سرپرست کارگاه و چند نفر مهندس یا تکنسین در پروژه مستقر می شوند.

فرصت های شغلی مهندسین عمران در شرکت‌های مشاور

طراحی، انجام محاسبات فنی و نظارت مستمر بر هر پروژه از مرحله پیش تولید و مطالعات امکان سنجی تا مرحله نهایی توسط شرکت‌های مشاور ذیصلاح در هر رشته صورت می گیرد.

به عنوان نمونه در مورد یک پروژه ساختمانی، مراحل طراحی نقشه های معماری، پایدارسازی گود، سازه، طراحی نما، دکوراسیون داخلی، نقشه های تاسیسات برقی و مکانیکی و نظارت بر حسن انجام امور طبق نقشه‌های مصوب توسط مهندسین مشاور در شرکت های مشاور انجام می گیرد.

مهندس عمران می تواند در شرکت‌های مشاور، در دو بخش دفتر مرکزی و اجرای پروژه ها به فعالیت بپردازند.

عمران در ادارات دولتی

امکان استخدام در ادارات دولتی مثل وزارتخانه‌ها و سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌ها، دفاتر خدمات الکترونیک شهر و نظایر آن برای مهندس عمران و معماری فراهم است.

تدوین قوانین مرتبط، پیگیری و نظارت بر فعالیت سایر دستگاه ها حسب شرح وظایف، تنظیم نامه نگاری‌های اداری و به طور کلی انجام امور دفتری متناسب با دستگاه مربوطه از وظایف ایشان محسوب می‌گردد.

تحقیفات علمی در ارتقای رشته مهندسی عمران

جنبه‌های علمی و تحقیقاتی یکی از مهمترین موارد موثر در ارتقای رشته مهندسی عمران است.

همچنین استخدام در شرکتهای دانش بنیان که با تحقیق و توسعه روی موارد نوین نظیر سقف وافل، میلگرد GFRP و … کار میکنند میتوان نام برد.

تحقیق بر روی سیستم های سازه ای جدید، مکانیزم های استهلاک انرژی، میراگرهای نوین و مصالح با ویژگی های خاص تنها بخشی از مواردی است که همراه مد نظر محققین مختلف قرار گرفته است.

نقش مهندس عمران در کارشناس دادگستری و قضایی

همواره در دعاوی حقوقی موارد زیادی خارج از حیطه علم و دانش قاضی وجود دارد.

لذا به موجب قانون در این گونه موارد از نظر کارشناسان دادگستری در زمینه مقتضی استفاده شده و نظریه ایشان ملاک عمل جهت صدور رای قرار می گیرد.

کارشناسان عمران در مواردی مثل تعیین ارزش اراضی و املاک، تعیین اجاره بها و اجرت المثل، سرقفلی و حق کسب و پیشه و … بسته به صلاحیت های أخذ شده مجاز به اظهار نظرهای کارشناسی حسب دستور مراجع قضایی می‌باشند.

برگرفته از کتاب مهارت های ضروری اشتغال در مهندسی عمران اثر عبدالله چراغی

تلخیص، بازنویسی و ویرایش: علی آتشکار دانشجوی

دانلود و خرید نسخه کامل این کتاب

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *