دسترسی ۲۴ ساعته به واحد فروش: ۰۹۱۲۷۲۰۱۴۱۷ | ۰۹۰۱۶۰۰۰۴۱۴

How Can We Help?

دسته بندی
فهرست مطالب

پایدارسازی گود (پایدارسازی خاک) چیست؟

تقریبا احداث و بهره‌برداری از هر پروژه‌ی ساختمانی، نیازمند خاک‌برداری و پایدارسازی گود ( soil stabilization for excavation ) حاصل از عملیات خاک‌برداری است.

برای این منظور از روش‌های گوناگونی برای پایدارسازی گودهای ساختمانی استفاده می‌گردد.

انتخاب روش مناسب برای پایدارسازی گود در جبهه‌های مختلف کاری، تابع عوامل گوناگونی نظیر شرایط محیطی، مباحث حقوقی، مسائل اقتصادی و مواردی از این قبیل‌ می‌باشد.

با توجه به عوامل اشاره‌شده بهترین و بهینه‌ترین روش برای پایدارسازی گود مورد نظر انتخاب می‌گردد.

با توجه به موارد اشاره‌شده‌ی فوق، یافتن روش‌های مناسب جهت پایدارسازی گود همواره از مسائل مورد نظر و با اهمیت در مهندسی ژئوتکنیک بوده و باعث ابداع روش‌های کاربردی و نوینی جهت پایدارسازی گودهای ساختمانی گردیده است.

از جمله روش‌های متداول پایدارسازی گود در سراسر جهان و همچنین ایران، می‌توان به روش میخ‌کوبی (Nailingروش مهارگذاری کششی (Anchorage)، روش پایدارسازی با استفاده از خرپاهای فولادی، روش پایدارسازی از مهارهای متقابل و استرات‌های تنیده و همچنین روش ساخت بالا به پایین (Top-Down) اشاره نمود.

چرا باید پایدارسازی گود را جدی بگیریم؟

شاید بتوان گودبرداری را پرریسک ترین مرحله ساختمان سازی در مناطق شهری دانست.

از این رو و مبتنی بر تجارب متعدد مهندسین با رویکردی نسبتاً خاص طراحی و اجرای پایدارسازی گودها را نیز در پیشنهاد خدمات خود ارائه می نماید.

عملکرد مهندسین پروژه در پایدارسازی و گودبرداری

امروزه گودبرداری های عمیق در محدوده شهری رواج یافته و نیازمندی به روشهای بسیار ایمن برای اجرای آنها رو به افزایش است.

از این رو آشنایی با روش های گودبرداری برای مهندسین از ضروریات محسوب می گردد.

روشهای مختلفی برای اجرای گودهای عمیق از قبیل روش های میخکوبی، مهاربندی، مهار متقابل و نیز روش اجرای بالا به پایین مطرح شده است که هر یک دارای نقاط قوت و ضعف هستند.

پروژه های پایدارسازی، غالباً یک راهکار واحد و متعارف از قبیل نیلینگ و انکراژ نداشته و مستلزم بکارگیری روشهای ترکیبی و مختلط برای پایدارسازی گودها استفاده می شود.