دسترسی ۲۴ ساعته به واحد فروش: ۰۹۱۲۷۲۰۱۴۱۷ | ۰۹۰۱۶۰۰۰۴۱۴

How Can We Help?

دسته بندی
فهرست مطالب

نحوه استفاده صحیح از قالب های پلاستیکی سقف وافل

نحوه استفاده صحیح از قالب های پلاستیکی سقف وافل در کنار وسایلی که تاکنون در کارگاه های ساختمانی استفاده می شده، اجسام صلب و محکمی مثل فلز، سنگ، آجر و… بوده است و این باعث می شود تا توقع کارگران از مقاومت ابزار و وسایل ساختمانی تا حدی بالا باشد.

در این میان پلیمرها با اینکه مواد ضربه پذیری محسوب می شوند اما بد رفتاری با آنها موجب می شود تا عمر مفید آنها کاهش یابد و زودتر مستهلک شوند.

از جمله ابزار های پلاستیکی که اخیرا وارد حوزه ساختمانی شده و استفاده از آن رو به افزایش است، قالب های سقفی وافل می باشد.

این قالب ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع طراحی سازه، ابعاد خاصی از این قالب ها برای اجرا انتخاب و استفاده می شوند. قالب های وافل، غیرماندگار محسوب می شوند یعنی پس از اجرا از سقف خارج شده و برای سقف بعدی مورد استفاده قرار می گیرند.

بنابراین هرچه بتوان قالب را سالم تر نگه داشت، برای تعداد سقف بیشتری می توان از آن استفاده کرد و در نتیجه کاهش هزینه های ساخت را به همراه داریم.

نحوه استفاده صحیح از قالب های پلاستیکی سقف وافل

در ادامه نکاتی راجع به نحوه استفاده صحیح از قالب های وافل پلاستیکی ذکر می شود.

لزوم استفاده از روغن قالب برای هر نوع قالب وافل پلاستیکی

با اینکه برخی شرکت ها ادعا می کنند قالب های ما به گونه ای است که نیازی به استفاده از روغن در آنها نیست اما زدن روغن به قالب ها باعث افزایش طول عمر هر نوع قالبی می شود.

ماهیت پلاستیک به گونه ای است که تمایلی به چسبیدن به بتن ندارد اما همین میزان کم چسبندگی می تواند با زدن روغن از بین برود و در عوض قالب برای تعداد دفعات بیشتری قابل استفاده شود.

از طرفی هر چه شیب دیواره قالب ها بیشتر باشد درگیری آن با بتن هنگام بیرون کشیدن قالب کمتر می شود و راحت تر بیرون می آید اما همین مورد هم باز با زدن روغن به قالب می تواند در افزایش عمر مفید قالب موثر باشد.

زدن روغن به قالب ها هیچ تاثیر منفی بر جنس قالب نمی گذارد و قالب های وافلی که به طور معمول تولید می شوند و در دسترس ما هستند در برابر روغن و مواد شیمیایی مقاوم می باشند.

در بازار، روغن های قالب متفاوتی وجود دارد که برخی به طور خاص با عنوان روغن قالب به فروش می رسند.

در ادامه نکاتی راجع به نحوه استفاده صحیح از قالب های وافل پلاستیکی برخی از همین نوع روغن های قالب دردسر هایی نیز برای کارگران به وجود آورده و آنها را با مشکلاتی رو به رو ساخته که اکثرا ترجیح می دهند از روغن سوخته استفاده کنند.

البته بهترین راه برای چرب کردن قالب، استفاده از روغن های قالب استاندارد است که سطح بتن را نیز کثیف نمی کند اما هنوز راه کم هزینه و در دسترس استفاده از روغن سوخته به همراه گازوییل است.

نحوه اختلاط آنها نیز عموما به این صورت است که در 10 واحد حجمی روغن سوخته، دو واحد حجمی گازوییل استفاده می شود.

نحوه استفاده صحیح از قالب های پلاستیکی سقف وافل

نرم بودن و ضربه پذیر بودن بیش از حد مواد مشکل زاست

اکثر تولید کنندگان قالب وافل سعی می کنند از موادی استفاده کنند که تا جای ممکن قالب ها ضربه پذیر باشد.

این موضوع باعث می شود جنس قالب بیش از حد نرم شده و دیواره های قالب صلبیت لازم را نداشته باشند.

در این موارد به خصوص زمانی که هوا گرم تر است مشاهده می شود که هنگام بتن ریزی، بتن به دیواره ها فشار آورده و باعث شکم دادن دیواره قالب می شود.

شکم دادن قالب علاوه بر بیشتر مصرف شدن بتن و زشت شدن دیواره آن، باعث می شود تا قالب ها درون بتن گیر بیفتند و اپراتور را برای بیرون آوردن قالب ها دچار مشکل کند.

در این موارد به دلیل اینکه به نیروی بیشتری برای بیرون آوردن قالب ها نیاز است، احتمال شکست و تخریب قالب ها نیز بیشتر است.

مراقبت از قالب در برابر ضربه در رابطه با استفاده صحیح قالب وافل

نکته دیگری که باید در مورد قالب های وافل دقت کرد این است که باید مراقب بود تا ابزار کارگاهی بر روی قالب ها پرتاب نشود. چراکه پرتاب شدن ابزار به ویژه ابزار نوک تیز و نوک میلگرد ها بر روی قالب باعث تمرکز تنش بسیار بالا و در نتیجه شکستن و سوراخ شدن قالب های پلاستیکی شود.

اگر گاها ضربه ای به قالب های فلزی صورت گیرد، سطح آنها را خراب و باعث کج شدن یا خم شدن قالب می شود اما ضربه در قالب های پلاستیک باعث تغییر شکل نمی شود بلکه تا یک جایی این ضربه را تحمل کرده و از یک جا به بعد باعث شکست قالب می شود.

در اکثر فیلم های تبلیغاتی شرکت ها مشاهده می شود که قالب از ارتفاع زیاد پرتاب می شود تا مقاومت قالب را نشان دهند اما برای استفاده از قالب باید توجه داشت که قالب ها نسبت به ضربه و پرتاب شدن حساس هستند و اینگونه فیلم ها تنها جهت مقایسه و نشان دادن میزان مقاومت قالب است.

هر بار پرتاب شدن قالب از ارتفاع باعث می شود تا درون ماده ترک های ریزی ایجاد شود (micro crack) که به هیچ وجه قابل مشاهده نیستند اما به مرور زمان و ضربه های بعدی این ترک رشد پیدا کرده و نهایتا باعث شکست قالب می شوند.

برای همین شاید اگر یک قالب را سه مرتبه از یک ارتفاع در شرایط یکسان پرتاب کنیم، در دفعه اول و دوم اتفاقی نیفتد ولی برای بار سوم قالب دچار شکست شود. بنابراین باید مراقب بود تا هنگام بیرون کشیدن قالب های وافل از سقف، حتی الامکان قالب ها از ارتفاع سقوط نکنند.

مراقبت از قالب هنگام خارج کردن آن از سقف

شاید تنها جایی که قالب ها بیشتر از هر زمان دیگری در معرض خطر شکست هستند، موقع خارج کردن قالب ها از سقف باشد.

در این مرحله اپراتور بایستی ابزار گوه مانند خود را بین بتن و لبه قالب قرار داده، به طوری که گوه بیشتر به سمت بتن متمایل باشد، و خیلی آرام به آن ضربه بزند و هنگامی که گوه وارد درز بین بتن و قالب شد با جابه جا کردن گوه، قالب را آزاد کند.

اما باید توجه داشت که این کار نباید فقط از یک نقطه قالب انجام شود، بلکه باید در یک ضلع از دو سمت قالب انجام پذیرد تا فشار بیش از حد به یک سمت قالب باعث شکست نشود و قالب به صورت یکنواخت از سقف خارج شود.

هنگامی که قالب از یک سمت گیر کرده و خارج نمی شود به هیچ وجه سعی نکنید با زور بیشتر آن را خارج کنید چراکه به احتمال زیاد لبه قالب دچار شکست می شود. در این موارد می توانید با خالی کردن اطراف قالب دسترسی بیشتری به اطراف آن داشته باشید و قالب را راحت تر خارج کنید.

افراد با تجربه به خوبی آگاهی دارند که هرچه قالب ساده تر باشد کار با آن راحت تر است، علاوه بر اینکه قالب های پیچیده در سقف بیشتر گیر می کنند و بیرون کشیدن آنها دشوارتر و حتی ممکن است با شکست همراه باشد.

استفاده از لاکر یا قفل به جای خم میلگرد

در برخی کارگاه های ساختمانی برای اینکه قالب ها از کنار هم تکان نخورند، زیر قالب ها از میلگرد U استفاده می کنند.

استفاده از این ابزار به دلیل سطح مقطع کم میلگرد با قالب باعث می شود تا هنگام کارکردن کارگران بر روی قالب ها و زمانی که به قالب ضربه شدید عرضی وارد شود، دیواره قالب دچار شکست و پارگی شود.

حتی زمانی که U ها در حال جایگذاری هستند، هنگام محکم کردن ممکن است دیواره قالب را پاره کند. بهترین راهکار برای ثابت ماندن قالب ها در کنار هم استفاده از لاکر و قفل است.

نحوه استفاده صحیح از قالب های پلاستیکی سقف وافل

ملاحظات استفاده از اسپیسر

در کنار استفاده صحیح قالب وافل ، اسپیسر وسیله معمول در هنگام کار گذاشتن میلگرد بر روی قالب هاست. نکته ای که باید در این باره به آن دقت کرد این است که اسپیسر ها را تا جای ممکن در کناره های کف قالب قرار بدهید و آنها را از وسط کف قالب دور کنید.

چراکه هنگام راه رفتن بر روی مش میلگرد ها این فشار به صورت متمرکز بر انتهای اسپیسر هایی وارد می شود که بر روی قالب ها قرار دارند و از آنجایی که کناره های کف قالب استحکام بیشتری نسبت به وسط آن دارد بهتر است اسپیسر را در کناره ها قرار دهید.

راه دیگر استفاده از اسپیسر هایی است که سطح مقطع بیشتری دارند و لذا تمرکز تنش بر روی قالب ایجاد نمی کنند.

نحوه استفاده صحیح از قالب های پلاستیکی سقف وافل

تمامی نکات بالا در این جهت است که طول عمر قالب های شما افزایش یابد و تعداد دفعات بیشتری بتوانید از قالب ها استفاده کنید و یا در صورت عدم استفاده بتوانید با قیمت مناسب آن را به فروش برسانید.