کارربرد پلیمر آن صنعت ساختمان چیست؟

پلیمر و کارربرد آن در صنعت ساختمان چیست؟

از زمانی که پلیمر ها پا به عرصه صنعت گذاشتند، جهان پیرامون ما را دچار تحول کرده اند که یکی از این عرصه ها، صنعت ساختمان است و امروزه بخش های مختلفی از ساختمان با مواد پلیمری جایگزین شده است.

برخی از قالب هایی که برای بتن ریزی استفاده می شوند نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

بطور مثال قالب سقف وافل که جهت ساخت سقف وافل استفاده می شوند، از جنس پلیمر هستند.

چرا جنس قالبهای بتن ریزی از پلیمر می باشد؟

انتخاب پلیمر برای این نوع قالب ها به دلیل وزن بسیار سبک و خاصیت ذاتی نچسب بودنشان است که ما را از شر قالب های فلزی با آن وزن سنگین نجات می دهد.

از آنجایی که این قالب ها در محیط کارگاهی ساختمان در معرض تنش های مکانیکی مختلف از قبیل عبور و مرور کارگران از روی قالب ها، افتادن قالب از ارتفاع، افتادن ابزار آلات، آهن، میلگرد و… قرار میگیرد، انتخاب صحیح نوع ماده پلیمری برای استفاده در قالب ها امری ضروری است.

شرکت ماتیا با در اختیار داشتن یک تیم پلیمری، همواره تلاش می کند بهترین ماده را با کمترین قیمت جهت استفاده در قالب ها به کار برد.

کارربرد پلیمر آن صنعت ساختمان چیست؟ جنس قالب سقف وافل

آشنایی با یلیمر پلی اکریلو نیتریل بوتادی ان استایرن یا ABS و پلی پروپیلن

در حالت کلی پلیمرها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند.

بهترین ماده مورد استفاده در این زمینه پلی اکریلو نیتریل بوتادی ان استایرن یا به اختصار ABS است که شرکت های بزرگ تولید کننده قالب وافل در جهان از این ماده جهت ساخت قالب های بتن ریزی استفاده می کنند.

بعد از ABS ماده ای که اکثرا برای ساخت قالب از آن استفاده می شود پلی پروپیلن (PP) است.

پلی پروپیلن دارای گرید های متفاوتی است که این تفاوت با توجه به ساختار مولکولی آن، ناشی از نحوه قرار گرفتن اتیلن و پروپیلن در کنار هم، وجود شاخه در زنجیر و طول آن و یا حتی نحوه قرار گیری فضایی این شاخه های کوچک و بزرگ در کنار یکدیگر تعیین می گردد.

بر این اساس پلی پروپیلن ها را به دو دسته بزرگ هموپلیمر ها و کوپلیمر ها تقسیم بندی می کنند و این دو دسته نیز هر کدام به گرید های متفاوت تقسیم بندی می شوند.

موادی که برای کاربرد قالب های وافل استفاده می شود، عمدتا از نوع کوپلیمر هستند.

به این علت که این نوع پلیمر ها دارای خواص ضربه ای فوق العاده ای نسبت به هموپلیمر هستند و این ویژگی آنها را برای استفاده در زمینه قالب های وافل مناسب می سازد.

1 Comment

  • سوله سبک خرپایی

    حرف نداشت ❤️❤️❤️

  • Write a Comment

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *