دسترسی ۲۴ ساعته به واحد فروش: ۰۹۱۲۷۲۰۱۴۱۷ | ۰۹۰۱۶۰۰۰۴۱۴

How Can We Help?

دسته بندی
فهرست مطالب

تامین پارکینگ بیشتر در پروژه های مسکونی و تجاری

تامین پارکینگ بیشتر در پروژه های مسکونی و تجاری به یکی از چالش‌های مهندسان معمار برای تقسیم صحیح فضا و تامین پارکینگ تبدیل شده است.

یکی دلایلی که باعث می‌شود این موضوع به یکی از چالش‌های طراحی تبدیل شود، کم بودن متراژ کلی پارکینگ و قرارگیری ستون‌ها در وسط فضا می‌باشد که مانع جای‌گیری صحیح خودروها می‌شود.

از جمله راه‌هایی که برای حل این چالش به ذهن می‌رسد، جابه جایی ستون‌ها در پلان می‌باشد که به دلایل خاص طراحی سازه، این امکان همیشه وجود ندارد زیرا مهندسان طراحی سازه، حداکثر دهانه‌ی مجاز را محاسبه و طراحی می‌کنند.

در نهایت راهکار بعدی که به ذهن می‌رسد افزایش تعداد طبقات پارکینگ می‌باشد که از نظر اقتصادی توجیه نداشته و معمولا سازندگان با کمبود پارکینگ کنار آمده و ساخت بنا به اتمام می‌رسد.

دلایل کمبود پارکینگ چیست؟

کمبود پارکینگ در ساختمان، در سال‌های اخیر به یکی از مشکلات در زندگی شهرنشینی تبدیل شده و همین موضوع موجب شده که واحد‌های دارای پارکینگ با قیمت بالاتر به فروش برسند.

در واقع امروزه وجود پارکینگ را نمی‌توان مزیت دانست بلکه وجود پارکینگ به تعداد واحدهای ساختمان، یکی از ضروریات بوده و مهندسان و مجریان ساختمان ملزم به رعایت آن هستند.

در بعضی مواقع هم نبود متراژ کافی برای تامین پارکینگ بیشتر موجب کمبود پارکینگ در ساختمان می‌شود.

با وجود قوانین و ضوابط مربوط به تامین پارکینگ در ساختمان، باز هم ساختمان‎ها با مشکل کمبود پارکینگ مواجه هستند که عمده‌ دلایل آن، تجاوز از تعداد واحد مجاز جهت ساخت و همچنین عدم تمکین سازنده نسبت به تخصیص طبقات همکف و زیر زمین به پارکینگ و استفاده‌های مغایر با کاربری ساختمان دانست.

نقش قالب‌ وافل در تامین پارکینگ بیشتر

در ابتدا ممکن است متوجه ارتباط قالب سقف وافل با افزایش تعداد پارکینگ در یک ساختمان نشوید!

در ویدیو زیر، ارتباط استفاده از قالب وافل در سقف را با تامین پارکینگ بیشتر نمایش خواهیم داد.

همانطور که در ویدیو بالا مشاهده نمودید، با استفاده از قالب‌ سقف وافل، امکان افزایش دهانه و فاصله‌ی بین ستون‌ها حتی تا 18 متر فراهم شده و همچنین امکان طراحی و تامین پارکینگ، آسان‌تر شده است.

به عنوان مثال اگر در سازه ساختمان از دال بتنی استفاده شود امکان دارد حداکثر تا 10 متر را بتوان پوشش داد اما با استفاده از سیستم سقف وافل، این متراژ تا 12-14 متر نیز افزایش می‌یابد.

این مزیت دال‌های وافل، به پارکینگ محدود نمی‌شود چرا که ستون‌ها تا سقف ادامه داشته و امکان دارد با قرارگیری در وسط سالن پذیرایی موجب کاهش قیمت ساختمان گردد.

در مطالب بعدی تاثیر این سقف‌ها (سقف‌های وافل) را در طراحی داخلی ساختمان نیز بررسی خواهیم کرد.

نحوه اجرای سقف وافل

دال وافل چیست؟

سقف‌های وافل نوعی از دال‌های مجوف (توخالی) هستند که از طریق قالب‌های غیرماندگار، در دو حالت یک طرفه و دوطرفه اجرا می‌شوند.

قالب‌های غیرماندگار: نوعی از قالب‌ها هستند که پس از اجرا، امکان جداسازی و استفاده مجدد دارند.

یکی از مزایای سقف وافل نسبت به سایر سقف‌ها، استفاده از این قالب‌ها هستند که امکان استفاده تا 30 مرتبه را دارند.

روند اجرای سقف‌های وافل برای تامین پارکینگ بیشتر

اگر شما هم تمایل به استفاده از این نوع قالب‌ها و اجرای این نوع سقف‌ها در ساختمان خود دارد، مجموعه‌ ماتیا آماده همکاری با شما از صفر تا صد پروژه می‌باشد.

اگر به این موضوع بیشتر علاقه دارید می توانید مقاله مراحل اجرای سقف وافل در یک ساختمان مطالعه نمایید.