دسترسی ۲۴ ساعته به واحد فروش: ۰۹۱۲۷۲۰۱۴۱۷ | ۰۹۰۱۶۰۰۰۴۱۴

How Can We Help?

دسته بندی
فهرست مطالب

دانلود کتاب دستورالعمل کاربردی مدیریت پروژه برای ساخت و ساز و توسعه نسخه فارسی و انگلیسی

دستورالعمل کاربردی مدیریت پروژه برای ساخت و ساز و توسعه نسخه فارسی و انگلیسی

CODE OF PRACTICE FOR PROJECT MANAGEMENT FOR CONSTRUCTION AND DEVELOPMENT

فصل صفر (مقدمه کتاب) PROJECT MANAGEMENT

تعاریف دستورالعمل کاربردی مدیریت پروژه

مدیریت پروژه از اواخر دهه­ ی 50 میلادی رونق خاصی گرفته است و امروزه به عنوان یک رشته­ ی دانشگاهی، تمامی روندهای توسعه ی یک پروژه، از ایده­ی ذهنی کارفرما تا راه­ اندازی آن و حتی هماهنگی تجهیزات را پوشش میدهند.

تعاریف مختلفی در مراجع گوناگون برای PROJECT MANAGEMENT وجود دارد که تعدادی از آن­ها در جدول (1)  ارائه شده است.

مشخصات پروژه­های ساخت و ساز

پروژه­ های ساخت‌وساز ویژگی­ های خاصی دارند که آن­ها را بسیار پیچیده می‌کند که عبارت‌اند از:

  • حضور سازمان­ های گوناگون و افراد مختلف، به دلیل نیاز به دامنه­ ی وسیعی از مهارت­ها و دانش­ ها در پروژه
  • ثابت بودن محل پروژه که سبب نیاز و تأمین هم ه­ی امکانات در آن محل می­شود و درون شهری بودن پروژه که سبب برخی محدودیت های قانونی می­شود.
  • وجود عدم قطعیت به خاطر قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی و تفاوت ویژگی­ های هر پروژه با ویژگی­ های پروژه دیگر

مدیریت پروژه برابر مشخصات پروژه­‌های ساخت‌وساز

پروژه­ های ساخت‌وساز و توسعه نیازمند فعالیت­های هماهنگ تعداد زیادی از متخصصان به جهت رسیدن به اهداف تعیین شده میباشند و وظیفه­ ی مدیر پروژه آن است  که تمام این افراد را در مناسب­ترین زمان ممکن وارد تیم پروژه کرده تا آن­ها بتوانند بهترین همکاری ممکن را انجام دهند.

مرجعتعریف مدیریت پروژه
Chartered Institute of Building بنیاد رسمی ساختمانمجموع برنامه­ ریزی، هماهنگی و نظارت بر پروژه، از شروع ایده تا تکمیل کار در جهت اهداف کارفرما و در راستای تولید پروژه­ای که از لحاظ عملکرد، ایمنی، زمان تولید، هزینه­ ی تولید و معیارهای کیفیت قابل اطمینان باشد.
Association for Project Management انجمن مدیریت پروژهکاربرد فرآیندها، روش­ها، دانش، مهارت­ها و تجارب به جهت دستیابی به اهداف پروژه
International Project Management Association IPMA انجمن بین­المللی مدیریت پروژهمدیریت پروژه (به اختصار PM) برنامه­ ریزی، سازمان­دهی، بررسی و نظارت تمام جنبه­ های یک پروژه و مدیریت و رهبری هم ه­ی افراد دخیل در پروژه، به جهت دستیابی به اهداف پروژه به حالت ایمن و در چارچوب معیارهای توافق شده برای زمان، هزینه، محدوده و وضعیت (کیفیت) می­باشد. هم­چنین مدیریت­ پروژه مجموع کارهای هماهنگ­سازی و رهبری، سازمان­دهی، تکنیک­ها و محاسبات برای یک پروژه می­باشد. این بسیار مهم است که پارامترهای زمان، هزینه و ریسک همراه با سایر الزامات بهینه ­سازی شده و پروژه به تناسب با آن سازمان­دهی شود.
Project Management Institute PMI بنیاد مدیریت پروژهمدیریت پروژه کاربرد دانش، مهارت­ها و تکنیک­ها برای اجرای مؤثر و مفید می­باشد. مدیریت پروژه یک قابلیت کاربردی برای سازمان­ها می­باشد که آن­ها را به جهت پیوند دادن نتایج پروژه به اهداف تجاری نتیجتاً رقابت بهتر در بازار، توانمند می­سازد.
جدول 1- تعاریف مدیریت پروژه

دانلود کتاب

در دورانی زندگی می کنیم که عصر انبوه اطلاعات است. یکی از مشکلات بشر امروز و به ویژه دانش­جویان، مواجه با انبوه اطلاعات، مدیریت، مرور و انتخاب مفیدترین و نهایتاً مطالعه منتخبین آنها است. کمبود وقت بشر امروزی نیز مزید بر این مشکل گردیده و نهایتاً کم عمق شدن دانش­ها و مهجور ماندن کتابها را منجر شده است. از این­رو، یکی از اقدامات سودمند در این راستا، تهیه خلاصه کتابهاست. اینکه فردی کتابی مفصل را مطالعه کند و سپس دریافتهای خود و خلاصه­ای از کتاب را تهیه نماید، اقدامی سودمند است. این خلاصه همانطور که برای مراجعه بعدی تلخیص کننده مفید است، برای سایر افراد علاقه­مند به موضوع کتاب نیز بسیار سودمند بوده و کمک می­کند در کوتاه زمان، چکیده مطالب در دسترس قرار گیرد.