دسترسی ۲۴ ساعته به واحد فروش: ۰۹۱۲۷۲۰۱۴۱۷ | ۰۹۰۱۶۰۰۰۴۱۴

How Can We Help?

دسته بندی
فهرست مطالب

مزایای اجرای سقف وافل در پارکینگ

امروزه در زندگی‌های شهری استفاده از اتومبیل شخصی، با وجود گسترش استفاده و توسعه‌ی حمل و نقل شهری، استفاده‌ی زیادی داشته و به همین دلیل تأمین پارکینگ برای این وسایل نقلیه امری ضروری است که با اجرای سقف وافل در پارکینگ و پروژه این مشکل به راحتی حل می شود.

با توجه به این مطلب، تأمین پارکینگ برای این وسایل نقلیه از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

در سازه‌های مختلف با کاربری‌های گوناگون تأمین پارکینگ مورد نیاز از ملزومات آن سازه است.

در هنگام طراحی، مهندسین معماری پارکینگ‌ها را بین ستون‌ها تعبیه و جانمایی می‌کنند.

بدیهی است که هرچقدر تعداد ستون‌های کمتری موجود باشد، تعداد پارکینگ بیشتری تأمین خواهد شد؛ این مطلب با استفاده از سیستم سقف وافل به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود که در ادامه به آن اشاره می‌گردد.

تأمین تعداد پارکینگ بیشتر با استفاده از سقف وافل

همانطوری‌که در قسمت قبلی اشاره شد، تأمین پارکینگ در هر سازه‌ای با توجه به مطالب مذکور از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین اشاره شد که تأمین تعداد پارکینگ بیشتر تنها با کاهش تعداد ستون‌ها و افزایش فاصله‌ی بین آن‌ها میسر خواهد شد.

افزایش و یا کاهش تعداد ستون‌ها مستقیما متأثر از نوع سیستم سقفی است که در سقف آن سازه استفاده شده است.

محدودیت فاصله ستون ها

در سیستم‌های مختلف سقفی نظیر تیرچه-یونولیت، دال بتنی و غیره، محدودیت‌هایی برای حداکثر فاصله‌ی دو ستون متوالی، یعنی همان طول دهانه، تعریف شده است که طراحی و تعبیه‌ی محل پارکینگ‌ها را با محدودیت مواجه خواهد کرد؛ در سیستم سقف وافل نیز این محدودیت وجود دارد، اما مقدار این فاصله‌ی مجاز نسبت به سایر سقف‌ها بیشتر بوده که جانمایی پارکینگ‌ها را تسهیل می‌كند.

برای توضیح بیشتر باید بیان داشت كه در سقف‌های با تیرچه‌های بتنی این مقدار مجاز 7 متر بوده و در صورت استفاده از تیرچه‌ی دوبل می‌توان از دهانه‌‌های 10 متری نیز استفاده نمود.

حداكثر فاصله‌ دهانه در سقف‌های تیرچه-فلزی نیز 7 متر است.

تیرچه‌های بتنی پیش‌تنیده نیز قابلیت پوشش دهانه‌های ۹ متری را دارا هستند؛ این در حالی است که با سقف وافل تأمین دهانه‌های تا ۱۵ متر نیز امکان‌پذیر است.

در پروژه ی ظفر، که یک ساختمان اداری – تجاری است و طبق دستورالعملهای شهرسازی، نیاز به تامین تعداد پارکینگ زیادی داشت، شرکت ماتیا با بهینه سازی نقشه های سازه و معماری آن و تبدیل سقفهای آن به سقف وافل، سبب شد تعداد پارکینگ های تامین شده در هر طبقه افزایش یابد.

این افزایش تعداد پارکینگ تا جایی بود که موجب شد یکی از طبقات مفنی آن حذف شده که هزینههای پایدارسازی گود، احداث و … به نحو بسیار محسوسی کاهش یابد.

تعداد طبقات منفی این ساختمان از 6 طبقه به 5 طبقه کاهش یافت.

جلوگیری از خطرات ناشی از احتراق بلوک‌های یونولیتی پارکینگ

بلوک‌های یونولیتی که در سقف‌های تیرچه-بلوک استفاده می‌شوند، متشکل از ۹۸ درصد هوا و ۲ درصد پلی‌استایرن می‌باشد.

با توجه به این ترکیب، محصول حاصل به شدت قابل اشتعال بوده و در دمایی در حدود ۱۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نرم شده و به آرامی شروع به سوختن می‌کند.

در فضای پارکینگ‌ها نیز که عموما محل نگهداری تأسیسات مجموعه نیز می‌باشند، احتمال رخ‌دادن حوادثی که منجر به آتش‌سوزی می‌گردند نسبت به دیگر بخش‌های ساختمان بیشتر است.

از این رو آتش‌سوزی در پارکینگ مجموعه‌ای که در سقف آن از بلوک‌های یونولیتی استفاده می‌گردد، سریعا باعث آتش‌گرفتن بلوک‌های یونولیتی شده و این امر تسریع و تشدید آتش‌سوزی را موجب می‌گردد.

با استفاده از سیستم سقف وافل در پارکینگ‌ها و به تبع آن حذف بلوک‌های یونولیتی، موارد خطرزای مطرح‌شده‌ی فوق به کلی منتفی می‌شوند.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد، آزادش شدن گازهای سمی ناشی از احتراق بلوک‌های یونولیتی در پارکینگ است، که با حذف این بلوک‌ها در سیستم سقف وافل هیچ تهدیدی در رابطه با گازهای سمی وجود نخواهد داشت.

نتیجه‌گیری استفاده از سقف وافل در پارکینگ

امروزه تأمین پارکینگ برای سازه‌های موجود، امری بسیار ضروری بوده و تعداد پارکینگ بیشتر برای هر پروژه‌ای امری مطلوب تلقی می‌گردد.

اما استفاده از سقف‌های تیرچه‌بلوك در پارکینگ‌ها خالی از اشکال نیست؛ با استفاده از سقف‌های تیرچه‌بلوک در پارکینگ‌ها، نمی‌توان دهانه‌های بلند را تأمین نمود و به همین دلیل تعداد پارکینگ کمتری را می‌توان احداث کرد؛ با استفاده از سقف وافل و توانایی تأمین دهانه‌های بلندتر با این سیستم می‌توان این مشکل را حل کرده و تعداد پارکینگ بیشتری را تأمین نمود.

همچنین به دلیل پتانسیل بالای آتش‌سوزی در پارکینگ‌ها، بلوک‌های یونولیتی به سرعت مشتعل شده و آتش‌سوزی را تشدید می‌کند.

با استفاده از سیستم سقف وافل و حذف بلوک‌های یونولیتی، عملا این مسأله منتفی است و آتش‌سوزی احتمالی در پارکینگی که با سقف وافل اجرا شده است، خسارات کمتری را در پی خواهد داشت.