دسترسی ۲۴ ساعته به واحد فروش: ۰۹۱۲۷۲۰۱۴۱۷ | ۰۹۰۱۶۰۰۰۴۱۴

How Can We Help?

دسته بندی
فهرست مطالب

معرفی بزرگ‌ترین پروژه‌های اجراشده به روش تاپ‌داون در سراسر دنیا

مقدمه

ساخت و احداث سازه به روش بالا به پایین، روشی نوین و رو به توسعه است که با توجه به مزایای پرشماری که دارد، توانسته مقبولیت زیادی را بدست بیاورد؛ مقاله‌ی حاضر قصد دارد که به معرفی برخی از پروژه‌های بزرگی بپردازد که به روش بالا به پایین اجرا شده است.

1. ساختمان شرکت بانکداری هنگ‌کنگ و شانگهای- هنگ‌کنگ

این ساختمان متعلق به شرکت بانکداری هنگ‌کنگ و شانگهای بوده که خود نیز زیرمجموعه‌‍ای از هولدینگ HSBC است. ساختمان فعلی این شرکت که در هنگ‌کنگ واقع شده است، در سال 1985 مورد بهره‌برداری قرار گرفت و با هزینه‌ی 668 میلیون دلاری، در زمان خود، گران‌ترین ساختمان دنیا بود. این سازه دارای 180 متر ارتفاع و 47 طبقه روی زمین و 4 طبقه زیر زمین می‌باشد که به روش بالا به پایین اجرا گردیده است.

2. ساختمان ژینگ‌یه، بانک شانگ‌های- شانگ‌های، چین

این ساختمان دز سال 2005 به بهره‌برداری رسیده و ارتفاع آن 230 متر می‌باشد، که با احتساب آنتن‌های مخابراتی، ارتفاع آن به 252 متر می‌رسد. این ساختمان دارای 46 طبقه مثبت و سه طبقه‌ی منفی بوده که به روش بالا به پایین اجرا گردیده است.

3. مرکز تجاری آلفا-آربت- مسکو، روسیه

این پروژه دارای 5 طبقه منفی بوده و در سال 2003 مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اجرای این سازه به روش بالا به پایین بوده است.

4. مجتمع تجاری فستیوال واک- هنگ‌کنگ

این مجتمع تجاری در شهر کالون تانگ هنگ‌کنگ واقع شده است. همچنین دارای 7 طبقه روی زمین و 3 طبقه‌ی منفی می‌باشد. هندسه‌ی زمین این ساختمان، بسیار باریک بوده و تونل قطار زیرزمینی هنگ‌کنگ از کل طول این پروژه گذشته است. این سازه به روش بالا به پایین اجرا شده و در سال 1998 به بهره‌برداری رسیده است.

5. مرکز تجارت بین‌الملل هنگ‌کنگ-  هنگ‌کنگ

این پروژه در سال 1995 به بهره‌برداری رسیده و دارای ارتفاع 388 متر و 88 طبقه می‌باشد. همچنین 6 طلبقه‌ی منفی نیز تعبیه گردیده است. بخشی از این پروژه‌ی بزرگ به روش بالا به پایین ساخته شده است.

6. برج بایتسکو-  هوچی‌مین سیتی، ویتنام

این برج در شهر هو چی مین در کشور ویتنام واقع شده و ارتفاعی بالغ بر 263 متر را داراست. همچنین دارای 68 طبقه‌ی مثبت و سه طبقه‌ی منفی می‌باشد. این پروژه در سال 2011 برنده‌ی جایزه‌ی بهترین طراحی سازه از موسسه‌ی NCSEA آمریکا شده است. اجرای این پروژه با روش بالا به پایین صورت گرفته است.

7. ایستگاه قطار شهری ویستا بونا- سنگاپور

ویستا بونا یک ایستگاه قطار شهری در کویینزتاون سنگاپور است که برای احداث آن از روش ساخت بالا به پایین استفاده شده است. این ایستگاه در سال 2012 بهره‌برداری شده و در 2 تراز ارتفاعی فعالیت می‌کند.

منبع: کتاب راهنمای طراحی و ساخت ساختمان به روش تاپ‌داون